نحوه گرفتن تخفیف در مجازات : این موضوع در معنای عام شامل تبدیل نوع مجازات یا کاهش میزان مجازات است . برای اینکه به هدف تخفیف مجازات دست یافت ، نیازمند اشراف کامل بر قوانین جزایی است .

در همین راستا با به‌کارگیری یک وکیل حقوقی متخصص میتوان به تبدیل یا کاهش مجازات نایل شد.

موارد مجاز در تبدیل مجازات

یکی از موارد مجاز که طبق قانون امکان تبدیل مجازات وجود دارد ، چنانچه در جرایم تعزیری امیدی به بهبودی بیمار نباشد ، قاضی اجرای احکام کیفری ، پس از احراز بیماری محکوم‌ علیه و مانع بودن آن برای اعمال مجازات ، با ذکر دلیل ، پرونده را برای تبدیل به مجازات مناسب دیگر ، با در نظر گرفتن نوع بیماری و مجازات ، به مرجع‌ صادرکننده رای قطعی ارسال میکند.

گذشت شاکی در جرایم غیرقابل گذشت

گذشت شاکی در جرایم قابل گذشت باعث از بین‌رفتن تعقیب و رسیدگی و اجرای‌مجازات میشود اما گذشت شاکی در جرایم غیرقابل گذشت مطابق بندالف ماده 38 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 باعث تخفیف مجازات تعزیری میشود .

همچنین در باب قصاص اگر اولیاءدم گذشت کنند ، قصاص ساقط می شود .

در باب حدود اصولا گذشت شاکی تأثیری در اجرای مجازات نخواهد داشت اما استثنائا در مورد قذف ، بنابر تصریح شارع مقدس ، گذشت مقذوف در هر مرحله ، حسب مورد تعقیب ، رسیدگی و اجرای مجازات موقوف میشود.

روش‌های کاهش مجازات حبس تعزیری

قانونگذار در سال 1399 اقدام به تصویب قانون کاهش مجازات حبس تعزیری کرده است و میزان مجازاتهای حبس بعلت مخرب‌بودن آثار آن کاسته است. همچنین یکی از تاسیسات حقوقی که برای کاهش مجازات حبس از آن استفاده میشود ، آزادی مشروط است .

هنگامی میتوان از نهاد مذکور استفاده کرد که اگر محکوم بیش از 10 سال محکوم به حبس است ، نصف حبس را تحمل کرده و اگر 10 سال و کمتر از آن است باید یک‌سوم حبس را تحمل کند تا با پیشنهاد دادستان از آزادی مشروط استفاده کرد.

تبدیل زندان به جزای نقدی

نهادی که برای تبدیل مجازات زندان به جزای نقدی استفاده میشود ، نهاد مجازاتهای جایگزین حبس میباشد .

مجازاتهایی که جایگزین حبس میشود عبارتند از دوره‌مراقبت ، خدمات عمومی رایگان ، جزای نقدی ، جزای نقدی روزانه و محرومیت از حقوق اجتماعی میباشد .

برای استفاده از این نهاد باید دارای شرایطی بود که از جمله گذشت شاکی و وجود جهات تخفیف شروط آن میباشد و به شرح ذیل اقدام میشود

الف) اگر حبس تا 3 ماه باشد ؛ تا 900 هزار تومان جزای نقدی
ب) اگر حبس تا 6 ماه باشد ؛ تا یک میلیون و هشتصد هزار تومان جزای نقدی
ج) اگر حبس تا 1 سال باشد ؛ تا سه میلیون و ششصد هزار تومان جزای نقدی
د) همچنین اگر حبس بیش از 1سال باشد و از جرایم غیرعمدی باشد ، تا هفت میلیون و دویست هزار تومان تبدیل خواهد شد .

در تبدیل مجازات ، دادگاه اختیار دارد که ضمن حکم به مجازات جایگزین حبس ، با توجه به جرم ارتکابی و وضعیت محکوم ، وی را به یک یا چند مورد از مجازاتهای تبعی و یا تکمیلی نیز محکوم نماید .

عفو رهبری درخصوص زندانیان

از جمله مواردی که عفو رهبری شامل زندانیان می شود به شرح ذیل است:

      • باقی مانده محکومیت محکومان به حبس تا یک سال
      • سه ‌چهارم محکومیت محکومان به حبس بیش از یک سال تا پنج سال
      • دو سوم محکومیت محکومان به حبس بیش از پنج سال تا ده سال
      • یک‌ دوم محکومیت محکومان به حبس بیش از ده سال تا ۲۰ سال مشروط بر اینکه حداقل یک سال حبس را تحمل کرده باشند.

آیا توبه‌‌ محارب میتواند تاثیری در مجازات او داشته باشد ؟

    • بلی ؛ توبه محارب قبل از دستگیری یا تسلط بر او موجب سقوط حد است .

قاعده‌ی درأ چیست ؟

هرگاه وقوع جرم و یا انتساب آن به متهم و یا مسئولیت و استحقاق مجازات وی به جهتی محل تردید و مشکوک باشد به موجب قاعده مذکور بایستی جرم و مجازات را منتفی دانست .